האם המשבר של השוק יסתיים בקרוב? ואיך זה משפיע על המשרדים להשכרה

כל שוק המשרדים מדבר היום על המשבר, חברות טק רבות על סף סגירה, גל פיטורים רחב שפוקד הרבה חברות יציבות וטובות ועוד. 

האם זה יוביל לקריסה, או להורדת מחירים דרסטית בשוק המשרדים?

לאחר הזינוק ב־2021, מחירי השכירות של משרדים בתל אביב ובערים מבוקשות במרכז משנים כיוון.

הזינוק במחירי השכירות בשוק המשרדים, במיוחד בתל אביב, רמת גן והרצליה, שבר שיאים חדשים במהלך שנת 2021 בחסות ההייטק ובצאת הקורונה. אלא שהמצב בענף הייטק השתנה לרעה במהלך הרבעון השני של השנה, והמגמה השלילית נמשכת גם כעת ואף התגברה, מה שמשפיע ישירות על ענף המשרדים.

 חברות מעדיפות להמתין ולא לחתום על עסקאות השכרה חדשות, וחברות שמחזיקות בשטחים גדולים שאין בהם שימוש מוציאות אותם לשכירות משנה.

מחירי שכירות, שעד לאותה העת נחשבו למחירי שיא, נפרצו כלפי מעלה בחדות ונשקו בחלק מהמגדלים בתל אביב עד לכ- 250 שקל למ"ר ואף יותר.  לפי נתונים של קרן ההון סיכון ויולה, ההשקעות בחברות סטארט־אפ ברבעון השלישי של 2022 הסתכמו ב־2.8 מיליארד דולר, נפילה של 36% מול הרבעון הקודם שגם הוא שיקף ירידה לעומת הרבעון הראשון של 2022.

 המגמה השלילית נמשכת גם כעת ואף מתגברת, מה שמשפיע על ענף המשרדים.

הסיבה לכך היא שחברות הנדל"ן המחזיקות מבני משרדים בלב אזורי הביקוש, הגיעו למשבר הנוכחי עם בטחונות כלכליים, תפוסות של כמעט 100% ועם חוזי שכירות ששיקפו מחירים גבוהים במיוחד. 

מגמת הירידה הזאת נובעת מכמה גורמים מרכזיים בענק ההייטק וגם גורמים נוספים כמו עליית הריביות בארץ ובעולם.

לא ניתן לדעת מה יקרה בעתיד, מאחר והכל משתנה בצורה מהירה מאוד מקצה לקצה. מצד אחד יש גל פיטורים ענק בתחום ההייטק בארץ ובעולם, ומצד שני חברות אחרות יושבות על הגדר מה שנקרא, ומחפשות משרדים מתחת למחירי השוק בתקווה למצוא מציאה עקב המצב. 

בשל כך, חברות רבות יושבות על הגדר, בציפיה לעסקה / מציאה, מתחת למחירי שוק, עסקה טובה באופן חריג, ולא רואים את זה הרבה כמו שכולם מצפים. 

תופעה דומה שיכולה לקרות, בדומה למה שקרה לאחר הרגעות תקופת הקורונה, כאשר העולם יחזור לפעילות תקינה, נראה תופעה דומה כמו שהייתה לפני כשנה, כאשר המון חברות שישבו על הגדר חזרו לחיפושי המשרדים, מה שהוביל לאפקט צוואר בקבוק, בו המון חברות נפלטו לשוק במכה בחיפושי משרדים, בעלי נכסים היו מאד מחוזרים והמחירים טיפסו על בסיס יומי.

 

צריכים עזרה עם המשרד הבא שלכם? 

אנחנו כאן עבורכם! הירשמו עכשיו לשיחה עם מומחה נדל"ן מסחרי בת"א!